Een ongeval? Robot handelt automatisch je aangifte van autoverzekering af

Een ongeval? Robot handelt automatisch je aangifte van autoverzekering af
Een ongeval? Robot handelt automatisch je aangifte van autoverzekering af
Leestijd: 2 minuten

KBC Verzekeringen is de eerste verzekeraar in België die robots zal inzetten om dossiers van hun autoverzekeringen af te handelen. Door middel van “artificiële intelligentie” zullen de menselijke schadebeheerders zich op andere dingen kunnen concentreren. Onder andere de meer complexe dossiers. Zo blijkt uit een eigen aankondiging van KBC Verzekeringen.

Robots handelen schadegevallen af bij KBC

KBC Verzekeringen is de derde grootste verzekeraar in België. De verzekeraar heeft naar eigen zeggen een marktaandeel van 9%. Zonet heeft KBC een proefproject afgerond waarbij schade aangiftes van de autoverzekering automatisch door computers werden geanalyseerd. Anders gesteld. Een computerprogramma analyseert dus het ongeval in plaats van zoals nu een menselijke dossierbeheerder. KBC Verzekeringen zal het proefproject de komende maanden nog verder uitrollen. Hierdoor zou het mogelijk zijn om binnen de 6 tot 12 maanden eenvoudige schade-aangiftes volledig via de computer te verwerken. Op termijn wil KBC Verzekeringen de technologie ook inzetten voor andere types van verzekeringen. Computers kunnen dan ook op die manier een “gamechanger” zijn voor de verzekeringsmarkt.

Waarom schade aangiftes via de computer afhandelen?

Het belangrijkste argument om computers in te schakelen is de snelheid. Volgens Hans Verstraete willen verzekerden steeds sneller weten of hun schadegeval gedekt wordt door hun verzekering. Hij is topman bij KBC Verzekeringen. De meeste dossiers zijn nochtans eenvoudig en kunnen dus gemakkelijk met ja of nee beantwoord worden. Nu moet echter alles manueel via dossierbeheerders verlopen. Dat vertraagt de termijn waarbinnen de klant een antwoord krijgt. Via computers kunnen deze taken worden geautomatiseerd. De software kan de eenvoudige dossiers beantwoorden. Meer ingewikkelde kunnen dan nog steeds manueel door de dossierbeheerders worden afgehandeld.

Worden er door de automatisering mensen ontslagen bij KBC Verzekeringen?

Neen. Volgens de topman bij KBC Verzekeringen is de eerste insteek van de automatische schade afhandelingen in elk geval niet de afdanking van het teveel personeel. De werknemers zullen wel flexibeler moeten worden. Vandaag worden dossierbeheerders nog ingedeeld op hun specialisatie. Dat kunnen autoverzekeringen, brandverzekeringen of hospitalisatieverzekeringen zijn. In de toekomst zou er een opdeling op andere manieren gebeuren. Ook zal interne mobiliteit worden aangemoedigd.

Inspelen op de wensen van Vlamingen

Door de automatische schade afhandeling in te voeren wenst KBC Verzekeringen in te spelen op de nieuwe behoeftes van de Vlaming. Uit een rondvraag bij 1.000 Vlamingen blijkt immers dat deze behoeftes anders zijn dan vroeger. De kernvragen van de Vlamingen zijn nu als volgt. De nieuwe manier van werken, nieuwe technologie en nieuwe gezinssituaties. Iemand heeft bijvoorbeeld een ongeval tijdens het werken van thuis uit of telewerken. Die wil natuurlijk graag weten of dit geldt als een arbeidsongeval. Verder vroegen veel van de ondervraagden zich af of ze verzekerd zijn als ze bij een burn-out arbeidsongeschikt worden.

Op Simpel.be kan je handig tientallen autoverzekeringen in België met elkaar vergelijken. Niet alleen de premie is daarbij belangrijk. Ook de service die je in de plaats krijgt, beslist wellicht of je ingaat op een voorstel voor autoverzekering polis. Doe hier zelf de vergelijking.

Related Posts