Telefoonverzekeringen en verzekeringen voor andere devices worden voortaan beter gereguleerd in België. Daarvoor heeft de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten nieuwe regels opgesteld. Dit is vooral gedaan om consumenten beter te kunnen beschermen. Het is meer dan belangrijk om te weten wat de mogelijkheden zijn. Op die manier wordt het ook gemakkelijker om de juiste smartphone te kopen en deze ook op de juiste manier te verzekeren.
Inzicht in de nieuwe regels
Het is belangrijk om goed te weten wat de nieuwe regels voor smartphoneverzekeringen inhouden. Mocht een verzekering worden aangeboden met gratis maanden, dan is het verplicht om periodieke premies te rekenen die even hoog zijn en gelijk gespreid worden over de contractduur. Is de eerste maand van een contract van een jaar gratis, dan moet het saldo van de elf overgebleven maanden gelijkelijk worden verdeeld over de volle 12 maanden van het contract. De consument moet op die manier dus ook meer inzicht hebben in wat voor soort verzekering nu eigenlijk wordt afgesloten en welke verplichtingen hierbij komen kijken.
Het aanpakken van klachten
Een belangrijke reden waarom de Autoriteit met de nieuwe regels komt, is de grote hoeveelheid klachten in recente jaren. Zo werd bijvoorbeeld door Switch gedwongen om naast een smartphone of tablet ook een reeks abonnementen op allerlei diensten te nemen. Zelfs wanneer deze diensten niet gebruikt werden door de consument. Zo werd bijvoorbeeld een Franse smartphoneverzekering aangeboden, naast abonnementen op een privilegekaart en websitesoftware. Omdat de kopers van de smartphones geen idee hadden waar dit voor diende, werd vaak een veel te duur contract met te hoge verzekerings- en abonnementskosten getekend.
Duidelijke bepalingen
Door de grote hoeveelheid klachten over deze zaken, werd in februari van 2022 een algemene klacht ingediend over deze praktijken bij de toezichthouders op de markt. Al in begin maart werd duidelijk dat de FSMA verbood aan Switch om deze pakketten nog langer op Belgisch grondgebied aan te bieden. Dit was namelijk in strijd met reglementaire bepalingen en wetten. Vooral zaken die betrekking hadden op gedragsregels en klantinformatie. Op die manier konden de consumenten voortaan beter beschermd worden tegen dit soort zaken. Apple was een belangrijk merk voor Switch. Deze fabrikant heeft de samenwerking stopgezet. Switch heeft intussen alle winkels in België gesloten.
Betere bescherming al direct merkbaar
De regels zijn inmiddels van kracht en de eerste voordelen voor consumenten zijn al merkbaar. Verschillende belangengroepen geven aan dat de consumenten zich nu beter beschermd voelen. Door de klachten die werden neergelegd kon snel gehandeld worden en was verandering goed mogelijk. Wel is het van groot belang dat ook de nieuwe regels en de uitvoering ervan goed worden gemonitord. Alleen op die manier heeft de bescherming van de consument ook een blijvend karakter. Wie problemen heeft met de huidige smartphoneverzekering wordt dan ook aangeraden om klachten in te dienen bij de autoriteiten. Op die manier is te zorgen dat het probleem wordt aangepakt. Zeker nu de nieuwe regels duidelijker zijn kan dit het nodige opleveren.