Nieuwe verzekering biedt bescherming bij imagoschade

Nieuwe verzekering biedt bescherming bij imagoschade
Nieuwe verzekering biedt bescherming bij imagoschade
Leestijd: 2 minuten

Het zou wel eens dé verzekering van 2014 kunnen worden: de verzekering die bescherming biedt tegen imagoschade op het internet. Internationaal gezien is de verzekering reeds enkele jaren een succes. Echter beginnen nu ook steeds meer Belgische ondernemingen de verzekering in overweging te nemen. De Belgische markt lonkt dus naar een professionele verzekering bescherming bij imagoschade.

Wat is Imagoschade?

De verzekering met bescherming van imagoschade op het internet is vooral bij grote internationale multinationals een verzekering net als een ander. Zoals ze bijvoorbeeld een arbeidsongevallenverzekering of inkomstendervingsverzekering afsluiten. Ook kleinere KMO’s en eenmanszaken in België blijken het initiatief aan te moedigen. De voorbije maanden was er dan ook veel te doen op het internet rond bijvoorbeeld de Hasseltse juwelier die op Facebook ten onrechte werd gebrandmerkt als de wegpiraat die op de E314 verschillende keren bruusk remde. Een pijnlijk voorval wanneer je met naam, toenaam en professionele activiteit op het internet wordt bekritiseerd. Zeker kleine ondernemingen zoals eenmanszaken moeten het hebben van mond-aan-mond-reclame, en daarbij gaan roddels en kritiek via het internet snel de ronde.

Voorlopig is enkel verzekeraar AXA actief in België met een dergelijke verzekering bescherming bij imagoschade. Het gaat daarenboven enkel om potentiële imagoschade voor particulieren. Voor ondernemingen, zoals internationaal wel mogelijk is, is de Belgische markt nog steeds vrij. AXA biedt de verzekering imagoschade aan als bijkomende optie binnen de privé-ongevallenverzekering. Voor een bedrag van circa 8 à 12 euro per maand kan de verzekerde in geval van imagoschade rekenen op een financiële compensatie en een ingreep om een einde te maken aan de imagoschade. “Al is dat geen eenvoudige ingreep”, geeft Korneel Warlop van AXA toe in een interview.

“De beledigingen of andere schadelijke boodschappen echt wegkrijgen van het internet lukt niet. Maar we werken wel samen met bedrijven die ervoor zorgen dat die gegevens bij zoekopdrachten automatisch achterin belanden, zodat niemand ze nog leest,” aldus de man. Inmiddels zou een goede honderd klanten van AXA de bijkomende optie in hun verzekeringspakket geïntegreerd hebben. Of AXA al effectief bedragen moest uitkeren, en zoja voor welke som, is niet bekend.

Related Posts