Kilometerverzekering: een nieuwe trend in verzekeringsland

Kilometerverzekering: een nieuwe trend in verzekeringsland
Kilometerverzekering: een nieuwe trend in verzekeringsland
Leestijd: 3 minuten

Minder betalen wanneer u minder met de wagen rijdt. Dat is het concept achter de zogenaamde ‘kilometerverzekeringen’ die verschillende Belgische autoverzekeraars aanbieden. Waarschijnlijk heeft u al één van de reclamespotjes gehoord waarbij u minder betaalt, plus enkele duizenden kilometers gratis krijgt wanneer u voor een welbepaalde datum intekent. Vraag is echter wat er gebeurt wanneer u toch meer kilometers doet dan officieel volgens de polis is toegestaan.

Het principe achter de kilometerverzekering

Belgische verzekeraars richten zich met hun kilometerverzekering niet uitsluitend op de verplichte verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid (BA), maar tevens op een mini-omnium- of omniumverzekering. Verzekeringsnemers kunnen kiezen tussen pakketten van welbepaalde maxima, zoals 8.000, 10.000, 12.500 of 15.000 kilometer. Dit aantal is een schatting van het aantal kilometers dat de verzekeringsnemer vermoed af te leggen gedurende een welbepaald verzekeringsjaar.

Verschillende online websites hebben inmiddels een overzicht- en vergelijkingsplatform opgericht voor het vergelijken van kilometerverzekeringen. Handig is het tevens de prijzen te vergelijken met de tarieven klassieke Burgerlijke Aansprakelijkheid- en omniumverzekeringen. Op die manier weet u pas echt of u via een kilometerverzekering voordeliger uit komt.

Welke verzekeraar de ‘beste’ kilometerverzekering aanbiedt, is afhankelijk van het profiel van de bestuurder en de kleine lettertjes van uw polis. Bepaalde verzekeraars, zoals Ethias, vereisen dat de hoofdbestuur minimum 26 jaar oud is én beschikt over een laag bonus maluscijfer. Bent u daarenboven geen vaste trajectchauffeur? Ga dan na of u het maximaal aantal kilometers variabel mag verrijden.  Wanneer en in welke mate de bestuurder deze afstanden aflegt is irrelevant. Kortom, het kan dus perfect om tien maanden slechts samen 2.000 kilometer te rijden, en de resterende 6.000 kilometer in twee maanden.
Wat wanneer u het maximum aantal kilometers overschrijdt?

Wat zijn de implicaties op de verzekering wanneer u minder rijdt dan het aantal geschatte kilometers? Of misschien nog interessanter: wat wanneer u meer rijdt dan het maximum?

Wanneer de verzekeringsnemer uiteindelijk meer reed dan maximum toegelaten, dan wordt de premie herberekend alsook deze verhoogde afstand als maatstaf genomen voor het volgende jaar. “Volgens de wet op de verzekeringsovereenkomsten moet de verzekeringsnemer immers te allen tijde aan de verzekeraar alle relevante en redelijke gegevens meedelen die nodig zijn om het risico correct in te schatten”, aldus Wauthier Robyns van Assuralia, de beroepsvereniging van de Belgische verzekeraars. Volgens de man zijn verzekeringsnemers goedkoper af met een klassieke verzekering vanaf circa 15.000 kilometer per jaar. Vanaf dat moment heeft het in se weinig voordeel zich te verzekeren via een kilometerverzekering.

Wat wanneer het misloopt?

Bijvoorbeeld: Piet heeft een kilometerverzekering lopen voor 10.000 kilometer op jaarbasis en berokkent naar het einde van het jaar toe een ongeval in fout. Op dat moment heeft hij, in tegenstelling tot wat zijn verzekeringspolis toeliet, 13.000 kilometer afgelegd. Zal de verzekeraar tussenkomen voor de dekking? Of moet Piet alle kosten zelf betalen?

Aan de dekking wordt niets gewijzigd. Met andere woorden: de verzekeraar zal bij een ongeval in fout nog steeds tussenkomen om het slachtoffer te vergoeden. Enig gevolg is dat de premie retroactief door de verzekeraar kan worden aangepast. Bepaalde verzekeraars rekenen daarenboven een aanvullende vrijstelling aan. Een dergelijk beleid wordt gevoerd binnen zowel Touring Verzekeringen als Ethias. Echter beschikken verzekeraars ook over de mogelijkheid om verder te gaan. Een foute beschrijving van het risico – en hoeveel u rijdt, heeft een rechtstreekse impact op dat risico. De uitgekeerde vergoedingen kunnen worden teruggevorderd, plus indien de verzekeringsnemer met bedrieglijk inzicht heeft gehandeld is strafrechtelijke vervolging niet uitgesloten.

Ongetwijfeld is het laatste woord over kilometerverzekeringen nog niet geschreven. In het Verenigd-Koninkrijk en de VSA wordt momenteel gretig geëxperimenteerd met een zwarte doos, zoals in vrachtwagens, welk nagaat hoeveel kilometer wordt gereden, op welke dagen, of de chauffeur zich aan de snelheid houdt, of er vaak wordt geremd etc. Op die manier hoopt men voorzichtige chauffeurs extra te kunnen belonen.

Related Posts