Admiral Insurance, één van de grootste verzekeraars van het Verenigd-Koninkrijk, gaf eerder deze week aan de eerste autoverzekering voor jongeren op basis van informatie op hun Facebook-profiel te introduceren. Enkele uren nadat de verzekeraar het nieuwe product firstcarquote aankondigde, stak Facebook daar een stokje voor. Zo blijkt althans uit meerdere nieuwsberichten van Britse media.
Werking Facebook autoverzekering
Admiral Insurance wenste op die manier een oplossing te bieden op het probleem van té dure autoverzekeringen bij jongeren. Aangezien jongeren steeds beschikken over een korte rijgeschiedenis en daardoor een hogere premie voor hun autoverzekering dienen te betalen, wenste de verzekeraar een onderscheid te maken tussen jongeren op basis van hun Facebook-informatie. Door te kijken naar geplaatste berichten – met in het bijzonder controle van bepaalde woorden zoals “altijd” en “nooit” en leestekens – en de ingecheckte plaatsen, zou de verzekeraar kunnen oordelen onder welke risicogroep de jongeren valt.
Een avondje thuis voor tv zou volgens de autoverzekeraar wijzen op een veiliger chauffeur dan iemand die in het weekend zou gaan stappen. Foto’s zouden niet beoordeeld worden. Admiral Insurance verklaarde dat een dergelijke Facebook-check alleen in het voordeel van de jongere speelde. De premie kon alleen maar dalen, tot wel 400 euro, en er zou geen inbreuk gemaakt worden op de privacygegevens van de betrokken personen.
Kritiek op korting autoverzekering
De aankondiging van Admiral Insurance kreeg kritiek vanuit verschillende hoeken, met name van de Britse Open Rights Group. “Dit zou de manier waarop mensen gebruik maken van sociale media kunnen veranderen. Door te anticiperen op toekomstige beslissingen wordt zelfcensuur aangemoedigd. Jonge mensen kunnen zich door financiële beperkingen geneigd voelen dergelijke regelingen te accepteren. Het recht om dingen privé te houden mag niet worden voorbehouden aan degenen die het zich kunnen veroorloven”, aldus Directeur Jim Killock.
Facebook nekt plan
De sociale netwerksite zag, in tegenstelling tot Admiral Insurance, wel graten in het product. Kort na de lancering werd de applicatie van de verzekeraar die de check zou uitvoeren dan ook geblokkeerd. “Data mag niet worden gebruikt om beslissingen te nemen over geschiktheid, zoals het accepteren of afwijzen van aanvragen”, aldus Facebook. Facebook gaf daarnaast in het persbericht aan dat ook andere producten, zoals o.a. leningen, niet beoordeeld mogen worden op basis van gedeelde informatie.
Admiral Insurance gaf echter aan de lancering van firstcarquote niet te staken. “We hebben nauw samengewerkt met Facebook en zijn nu nog bezig met een paar openstaande punten. Wij hopen zeer binnenkort een beter aanbod te hebben voor startende automobilisten,” aldus Admiral Insurance. De Britse Open Rights Group alsook enkele Britse advocaten hebben inmiddels de vraag gesteld of de Britse regering geen parameters moet stellen rondom de ethiek van het gebruik van data verzameld via sociale media.